fredag 8 januari 2016

Jag ger dig solen

I'll give you the sun av Jandy Nelson smockar till mig i magen, på ett bra sätt. Tappar andan av hur bra och inspirerande den är. Hon är så bra på bilder och känslor och humor.
I mitt läsande kommer det sådana här böcker vartannat år. Inte att de kommer ut så sällan, men att jag hittar ett verk som helt uppfyller mig. De senaste åren har det varit A Little lovesong (En liten kärlekssång) av Michelle Magorian, Fool's fate och Fool's assassin av Robin Hobb och Jellicoe Road av Melina Marchetta.
 
Noah och Jude bor i Lost Cove, en stad vid amerikanska västkusten. De är tvillingar och har en starkt band mellan sig. De är båda kreativa och mamma vill att de ska komma in på konst- High school. Noah är sin egen art, han vet inte riktigt hur han ska bete sig bland andra ungdomar. Hans verklighet är att teckna och gör det i sitt huvud alltid, även när han inte har penslar eller penna i hand. Jude fungerar himla bra ute i tonåringarnas värld. Hon älskar att surfa och hänga med kompisar. Noah lever inte alls upp till bilden av den son som hans pappa längtar efter och det gör att han skäms. Särskilt över det faktum att han inte kan sluta att tänka på killar.
 
När mamma sedan uppmuntrar dem att öva inför konstskolan och hon ser vilken fantastisk begåvning Noah är glömmer hon bort Judes eventuella potential. Tvillingarna glider ifrån varande, de blir till och med som fiender och vad de gör mot varandra påverkar de kommande åren på sätt de inte hade kunnat föreställa sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar