måndag 28 maj 2018

Den förskräckliga historien om Lilla Hon

Det gick ju fort. Jag hoppades i förra inlägget att Lena Ollmark skulle skriva mer pricksäker skräck. Vad jag hade missat var att det är hon som har skrivit Den förskräckliga historien om Lilla Hon. Och den är mitt i prick!
    Lilla Hon vill inget hellre än att leka i skolans kuddrum. Men hon blir aldrig insläppt. Det finns några barn på hennes skola som roar sig med att skrämma Lilla Hon tills hon gråter. De berättar om alla fruktansvärda saker som hänt på skolan, en mattant som hackade ner barn i kalopsen, en lärare som hängt sig på vinden och en flicka som trillat på en sax och råkat spetsa sig själv. Lilla Hon står ut med det här. En dag utpressar de elaka barnen Lilla Hon till att gå upp på vinden, bara om hon gör det kommer Lilla Hon att släppas in i kuddrummet. Men väl där stänger de in henne och springer tillbaka på lektion. Barnen glömmer henne och ingen av de vuxna verkar heller minnas att Lilla Hon ens har funnits.
När natten kommer möter Lilla Hon alla de fasor som skolan rymmer. Det visar sig att barnens spökhistorier stämmer till viss del.
    Det var förskräckligt roligt att läsa den här berättelsen om Lilla Hon. Den är vidrig på ett bra sätt. Läsare som går i mellanstadiet nu har vuxit upp med Per Gustavssons bilderböcker om prinsessor och prinsar. Och jag har både läst dem för mina barn och sett hans illustrationer otaliga gånger när jag läste Kamratposten som barn. Det blir en rolig krasch mellan han välbekanta tecknarstil som jag associerar till ofarligt och det blodiga temat! Jag hade aldrig klarat av nivån av läskighet som nio - eller ens tolvåring. Men drösar av elever på skolan där jag arbetar, kan inte få nog av läskiga böcker. Den förskräckliga historien om Lilla Hon är precis perfekt blandning av skräck och humor. Men det är bra att se till att den inte hamnar i händerna på någon som är för liten eller känslig inför SPLATTER!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar