måndag 17 september 2012

It's D to the J to the U to the R

Vad är egentligen grejen med djur?
En klar dag i april sprang jag och maken på några kor som blev ofrivilligt vallade.
Ok, vad är INTE grejen med djur? Jag tycker väldigt mycket om dem. Frågar främlingar om jag får hälsa på deras hundar och gläds åt att få barn så att vi kan stanna extra länge vid ko- och hästhagar och titta på dem. 
Här till exempel.

Men vad är grejen med djur i barnböcker? De är ÖVERALLT. 


Och här.


Och den här guldklimpen.

Vi blir överösta av berättelser om vanliga djur, förmänskligade djur och fakta om djur. Det blir svårt att inte tycka att djur är det mest spännande som finns.
Men varför? De allra flesta i Sverige bor ju i staden där katter, marsvin och en och annan skata står för den fauna man vanligtvis träffar på. 

Frågan är, varför?

Är djur lättare att ta till sig för att de är lite, lite gulligare än människor? Är det för att förmänskligade djur är neutrala? En kan gestalta ett berättelse utan att till exempel klass eller kön behöver ges någon roll. 

Jag gillar som sagt djur, jag gillar de vanliga djuren och de förmänskligade. Jag har inte riktigt svaret, men det är spännande att fråga sig. 

En annan sak som är för spännande är hur många av de djurarter som min son lär sig om genom litteraturen som kommer att finnas när han börjar, säg, högstadiet.

1 kommentar:

  1. När jag jobbade som engelsklärare för dagisbarn använde alla våra läroböcker djur för att gestalta olika känslor. En kvinna som föreläste om våra läroböcker påstod att små barn (under 5 år något sånt vill jag minnas) hade lättare att identifiera sig med djur än med med människor. Hon sa inte riktigt varför, men det måste ju finnas mycket forskning om det ämnet. Du kanske kan doktorera om djur i barnlitteraturen nån gång.. ;)

    SvaraRadera