måndag 10 september 2012

Ludde och Uffe

I den här bibeln med illustrationer av Ulf Löfgren som Finn fick i dopgåva av oss ser man Jesus med grönavågenskägg (och Gustav Vasa-page, hehe)
När jag sorterade barnkläder vi fått från min kusin för några dagar sedan hittade jag en påse med böcker för de minsta. Ett guldkorn är Ludde och alla djuren av Ulf Löfgren. Luddeböckerna minns jag sedan jag var liten.  För att förenkla så känner man igen illustrationerna på att alla känns väldigt inne på 70-talsmode. Ludde och hans kompisar har till exempel ett slags utsvängda snickarbyxor som är himla fina! Det finns även Luddeböcker och böcker om pojken Albin som är lite längre, för de något äldre barnen. Ulf Löfgren skriver roligt och illustrationerna gör världen till sin egen. Den fristående Det underbara trädet såg jag har nyss blivit utgiven på nytt (kanske med anledning av att han gick bort förra året?). Den handlar om en pojke som sår ett frö, snabbt växer fröet till ett gigantiskt träd varifrån en vacker hiss kommer ner till marken. Han åker med den upp och upptäcker ett hus till sig själv bland grenarna. Jag minns att jag berördes djupt av den för att det hade varit så fantastiskt att uppleva själv. Vem vill inte bo i ett träd, liksom?

Min dröm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar